Sverigedemokraterna – Nej tack!
4 november 2009
Jag är (enligt mig själv i alla fall) en öppen person som för det mesta anser att allt går att diskutera, vrida och vända på. Grundinställningen är att alltid försöka ta till sig av andras argument, fundera och sedan bestämma sig för vad man själv anser.
Med några få undantag. Sverigedemokraterna är ett sådant undantag. Utan att tveka en sekund har jag gått med i fanklubben ”Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack” på Facebook – något jag för övrigt uppmanar andra att göra också. Stort tack till Zana Hussan (V) för detta lovvärda initiativ.
Skulle Sverigedemokraterna komma in i samma församling som jag själv efter 2010, skulle jag demonstrativt göra en ”Bengt Westerberg”.















2009-11-05 kl 7:46
Hej,
tack för klargörandet. M flirtar öppet med alla på vänsterkanten, dvs hellre samarbete med partier som idag har öppet samarbete med antisemiter, partier som är blodbesudlade och anser att Kuba mfl länder är demokratiska föredömen – än att sitta i samma soffa som företrädare för ett parti som kritiserar svensk invandringspolitik. Och det är med skönt att veta att det talet om alla människor är unika individer bara är floskler eftersom alla inom SD är säkert stöpta i samma form. Bedöm inte människor efter vem de är och vad de tycker utan sätt en stjärna på bröstet och lämna soffan. Moderaterna, nej tack.
2009-11-05 kl 15:13
Vi flörtar absolut inte med alla på vänsterkanten. Vi flörtar inte heller med öppet främlingsfientliga partier som Sverigedemokraterna.
Moderaterna har en omfattande reformagenda när det gäller invandringspolitiken, men vi väljer att genomföra förändringar utan att skuldbelägga eller smäda andra människor, kulturer eller religioner. Vi har redan åstadkommit förändringar när det gäller exempelvis arbetskraftsinvandring, förändringar i SFI och introduktion och driver frågor som exempelvis försörjningskrav för anhöriginvandring, integrationskontrakt och incitament för nyanlända att flytta dit där det finns förutsättningar för arbete och egen försörjning.
Den människosyn som Sverigedemokraterna står för kommer jag aldrig att dela. Därför vill jag inte heller samarbeta med personer som representerar det partiet.
2009-11-05 kl 16:11
Jag är ingen vän av guilt by association-argument, men har du sett att Sverigedemokraterna beskyller dig för att stjäla deras motioner:
http://ungsvensk.se/showthread.php?p=102136
2009-11-05 kl 16:35
Du är en pajas, och förmodligen lågintelligent också. Jag hoppas innerligt att SD kommer in i riksdagen och tar ner dig på jorden. Sverigeförrädare.
2009-11-05 kl 18:37
Jag få väl tacka för svaret som inte är ett svar utan tomma floskler. Sverigedemokraterna skuldbelägger politikerna för en katastrofal förd invandrings- och integrationspolitik.
Om politik var så enkelt att värdlen var svart eller vit och därefter dela in politiker och människor i kategorier eller ifrågasätta människosynen när man kritiserar en företeelse så är man ute på tunn is.
Moderaterna har försämrat sjukförsäkringen vilket drabbat många sjuka människor. Vilken människosyn har man då?
Moderaterna beskattar pensionärerna mer än löntagare, vilken människosyn har man då?
Moderata riksdagsledamöter höjer sina egna löner men kräver lönestopp av andra yrkesgrupper, vilken människosyn har man då?
Moderaterna vägrar erkänna folkmordet på armenierna 1915 i Turkiet, vilken människosyn har man då?
Moderaterna främjar människosmuggling genom den förda invandringspolitiken i Sverige, vilken människosyn har man då?
Jag tror att vi ska sluta upp att kasta invektiv på varandra och istället lugnt och resonabelt lyssna till varandras åsikter och förslag. De man inte håller med om säger man nej till, de man är överens om röstar man båda ja till.
2009-11-05 kl 19:04
Till Mats:
Jag hade ingen aning om att SD har skrivit någon motion på samma tema tidigare, och det skulle aldrig falla mig in att gå deras ärenden i några som helst avseenden. Tycker mitt blogginlägg om ”SD i riksdagen-nej tack” visar på ett avståndstagande gentemot dem. Vi har överhuvudtaget inte eftersökt om SD skulle ha skrivit något om kommunismen och om de gjort det får det stå för dem. För mig är det egentligen en icke-fråga för jag vill inte ha något samröre med dem överhuvudtaget, inte nu och inte i framtiden heller. Och inte på någon nivå.
På deras webbsida som du länkade till hittar jag följande: ”Visserligen är det inte exakt samma yrkande, även om båda handlar om skolväsendet, och visserligen är det inte samma motionstext, men det känns ändå som om Jimmy Baker har kopierat SD:s motion och för att undvika att bli utpekad som sverigedemokrat ändrat den.”
1. Inte samma yrkande
2. Inte samma motionstext
Bara för att två helt olika individer i olika delar av landet skriver en motion på samma tema så betyder inte det att de har något med varandra att göra. Motioner på samma tema har för övrigt skrivits av andra allianspolitiker i andra kommuner.
Trams
2009-11-05 kl 19:19
Till Jens:
Du verkar vara en fanatisk SD-anhängare så egentligen har jag ingen lust att ”debattera” med dig. Jag tar avstånd från det som SD står för och kommer aldrig att söka någon som helst samarbete med dem (eller er, om du tillhör SD)?
Men för att svara kort:
1. Sjukförsäkringen. Vi har infört rätt till rehabilitering och vill att alla som är långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade skall ha löpande återkopplingar med läkare och myndigheter. Vi vill att alla skall få de möjligheter till rehabilitering de behöver, och inte förpassa människor som sjuka/arbetsoförmögna för evigt och sedan glömma bort dem. Vi vill att alla skall ha möjlighet att arbetsträna för att se om de kan komma tillbaka till arbetsmarknaden. Vi vil att alla som kan arbeta också ska göra det, även om det är 25%, 50%, 75%. Är man 25% sjuk så är man faktiskt 75% frisk.
2. Pensionärerna. Vi har inte höjt några skatter för pensionärer. Däremot har vi sänkt skatten för de som går till arbetet och bidrar till välfärden. Själva systemet bygger på att vi måste ha så många som möjligt som arbetar för kunna upprätthålla en god välfärd. Alternativet är höjd skatt för alla, inklusive pensionärerna som då skulle få ännu mindre. Vilket är bäst?
3. Lönestopp. Mig veterligen har jag inte hört någon riksdagsledamot som kräver höjd ersättning samtidigt som denne säger stopp för andra grupper. Själv sitter jag i personalutskottet i Botkyrka och har knappast försökt stoppa eller sänka löneökningarna för de anställda i kommunen. Skulle för övrigt aldrig falla mig in att göra det. Tvärtom blev jag glad när vi nådde rekordöverenskommelsen med kommunal häromåret, som blev det högsta utfallet på över 30 år för deras medlemmar.
4. Folkmordet. Under 2006 hölls en mindre konferens i Södertälje kring folkmordet. En partikollega till mig, Nils Oskar Nilsson, numera riksdagsledamot, deltog på konferensen där delar av den handlade om just folkmordet. Han, precis som jag, erkänner folkmordet.
5. Människosmuggling. Där har du fel. Däremot är de så att Sverige sedan flera decennier haft en migrationspolitik som byggt på att endast ta emot flyktingar/asylsökande. Människor som vill komma till Sverige och försörja sig har nekats uppehållstillstånd. Det systemet har skapat en marknad för smugglare. Den borgerligare regeringen har bl.a. infört möjlighet för arbetskraftsinvandring som syftar till att motverka smuggling. Då behöver människor nämligen inte smugglas hit, ljuga för migrationsverket utan kan söka uppehållstillstånd av arbetsskäl. Därmed tar vi bort en stor del av marknaden för smugglarna. Och detta är inte något taget ur nattmössan: jag har tjänstgjort i Migrationsdomstolen sedan den inrättades, detta är ett ämne jag kan mycket väl.
2009-11-05 kl 19:44
Jag är ordförande för Västra Södertörn och jag anklagar inte er för att ha stulit några motioner. Om ni ändå gör det så är det väl bra. Dessutom tycker jag vi skall ha ett hövligt tonläge och undvika personangrepp (DDR2) vi i SD skall behandla alla med samma respekt, det ingår i vår människosyn.
Jag har vänner som är vänsterpartister, från jordens alla hörn och med differentierad sexuell preferens, alla är lika mycket värda och alla är fina människor. Det är min människosyn och delar du inte den så anser du väl att alla INTE är lika mycket värda, det beklagar jag i så fall. Jag skulle t.o.m. acceptera någon från Fi, det säger väl det mesta
En utbildad människa måste reagera direkt Baker, du säger emot dig själv och lägger i dagen det du (förmodligen) anklagar oss för, så här skriver du:
” Den människosyn som Sverigedemokraterna står för kommer jag aldrig att dela. Därför vill jag inte heller samarbeta med personer som representerar det partiet”
Byt ut ”Sverigedemokrater” mot vad som helst så blir det fördomsfullt, allt annat än ”öppet”. Det är en generalisering och fördomsfullt. Vad exakt är innebär denna ”människosyn” du pratar om?
Såg precis ett klipp från ”Valstugereportaget” Remember? En moderat sade EXAKT det du säger om människosyn och SD, när han tror kameran är avslagen så säger han saker om invandrare som skulle få en Sverigedemokrat utesluten direkt. Jag har pratat med människor som sitter i kommunfullmäktige NU, för andra partier såklart, DE har sagt saker om invandringen som i alla fall skulle renderat dem en reprimand i SD. Du sitter och samarbetar med dem NU Baker.
2009-11-05 kl 20:32
Egentligen är det ganska intressant det som sker när man råkar kritisera eller säga något negativt om SD – då liksom exploderar alla anhängare. Ungefär som om man råkar säga något till en hardcore-feminist – då exploderar de också.
Det finns mycket man kan säga om Sveriges migrations/asylpolitik de senaste decennierna. Det är knappast så att jag står upp och försvarar den tidigare förda politiken för det gör jag inte. Svensk migrationspolitik och integrationspolitik har haft stora brister som fått stora konsekvenser. Det är viktigt att få ordning på detta.
Du får tro och tycka vad du vill – det är din demokratiska rättighet. Men skulle SD få representation i någon församling där jag samtidigt företräder moderaterna så skulle jag inte samarbeta med dem. Punkt. Ingen floskel, bara fakta. Och jag vet att de allra flesta tycker som jag.
2009-11-06 kl 21:02
Ok slutinlägg från mig då.
”Svensk migrationspolitik och integrationspolitik har haft stora brister som fått stora konsekvenser. Det är viktigt att få ordning på detta.”
Det är ju precis vad vi säger, nästan, vi är lite rakare bara.
”det är din demokratiska rättighet. Men skulle SD få representation i någon församling där jag samtidigt företräder moderaterna så skulle jag inte samarbeta med dem.”
Det är din demokratiska rättighet, absolut. har du alla moderater med dig i detta beslut? Det kommer sannolikt att innebära fortsatt sossestyre. Min enda uppgift blir då att tala om för Botkyrkas innevånare varför sossarna styr vidare, Jimmie Baker har tagit ett principbeslut. och sedan ”OM vi kommer in? Vilken planet bor du på, nästan alla jag talar med tror på 5 mandat för oss. När jag delar lite blad eller tidningar får jag kramar och klappar på axeln hela tiden, bara så du vet, får ni det? Människor tycker inte som etablissemanget, när Hägglund talade om ”verklighetens folk” så hade han mer rätt än han själv kunde ana. Senast var det den svarta rapparen Ken Ring som sade det vi alla tänker, är det inte dags att vakna nu, eller står Ring också för en förfärlig människosyn?
Jag laddar ned valstugereportaget från 2002 nu, skall lägga ut det inför valet. Kör du någon propaganda mot oss lägger jag ut den på Botkyrkas hemsida, annars låter jag bli. Valet blir ditt Baker.
2009-11-07 kl 1:59
Jag har inga planer på någon propaganda. För mig, rent politiskt, är motståndarna S, V och MP. Jag och övriga Alliansföreträdare samarbetar och siktar på att vinna valet 2010.
Precis som jag skrivit tidigare, så är det er demokratiska rättighet att ha vilka åsikter ni vill naturligtvis – men jag vet inget parti som vill samarbeta med er. Och det har att göra med att SD i grunden står för något som inget etablerat parti varken kaneller vill stödja eller stå bakom. Så är det för mig, och kommer så att vara för mig oavsett valresultat, oavsett församling. Vi vill vinna valet på vår politik, våra politiska idéer och våra visioner om framtiden – och vi hoppas naturligtvis att väljarna gör ett vägval och lägger sin röst på något av allianspartierna i valet 2010, och då helst på oss såklart.
Så som du skriver med olika hot om att ”om du, så skall jag” ser jag bara som ett tecken på frustration och oseriositet. Vilket kanske är naturligt när man blir trängd och känner att motståndet mot ert parti är massivt från samtliga övriga partier. Jag drar paralleller till en hel del mail jag fått och en hel del bloggkommentarer jag fått som jag raderat, där SD-anhängare hotar mig med ord som ”landsförrädare”, ”idiot”, ”jävla pajas”, ”du är dum i huvudet” osv. och på det sätt jag blir omnämnd på era sidor (som jag googlat fram).
Jag tänker i alla fall inte stå för något som någon annan gjort och sagt, jag har min uppfattning klar för mig och den har jag redogjort för. Om det sedan finns de som tycker jag har fel så får det stå för dem. Jag hotar i alla fall inte folk, varken genom slagord på någon blogg eller skickar hotmail. För det är inte seriöst helt enkelt.
2009-11-08 kl 0:45
Jimmy, varför är någon ”fanatisk” bara för att denne ställer ett par befogade frågor och resonerar lugnt och sansat som Jens?
Att Sverigedemokrater ofta och gärna går i polemik på ställen som detta kan kanske ha att göra med att du med flera jämt angriper partiet? Jag tycker inte alls att jämförelsen med feminister är befogad, dessa dunkas i ryggen av etablissemanget men än ändå rabiata. SD generaliseras och får skit ovasett vad de säger eller gör.
Jag är själv borgerlig väljare och har röstat C och M genom åren, men börjar nu att överväga SD inför 2010. Jag tycker själv inte att jag ideologiskt tar något gigantiskt språng och jag vet också att jag inte är ensam om detta resonemang. Har även hört att det finns massor av sossar som hellre röstar SD än S med Mona vid rodret. Att SD skulle vara så ideologiskt främmande är bara en massa propaganda från nuvarande riksdagspartierna som inte vill förlora en massa välbetalda riksdagsmandat (löner och partistöd) till en uppstickare.
Ja visst är det tråkigt med de tillmälen som du fått mailat Jimmy. Men det finns moderater som skriver elaka saker på nätet också. Folk dömer inte M efter saker som partiets väljare och sympatisörer anonymt häver ur sig på internet, men du gör tydligen det i fallet SD. Det är ett tråkigt sätt att bilda sin uppfattning på. Tala med partifolk istället och dra sedan slutsatser därav.
Vinna valet 2010… i BOTKYRKA??!?? HA HA! Ja, man ska ju vara optimist Jimmy, men ska vi ta och titta på statistiken?
Siffran anger vänsterblockets övervikt mot det borgerliga blocket:
1973 0 Borgerlig majoritet
1976 5
1979 5
1982 10
1985 6
1988 6
1991 - Ny Demokrati vågmästare
1994 8
1998 5
2002 7
2006 5
Källa: scb
Borgarna har inte haft egen majoritet i Botkyrka sedan 1973, dvs 36 år sedan! Det var före min tid vad som hände 1991, men om det var borgerligt styre i Botkyrka då, så var det med Ny Demokratis stöd. Summa summarum, så har det borgerliga blocket i Botkyrka inte ens nosat på egen majoritet i modern tid. I förra valet 2006 så var M, C, FP och KD hela 9 mandat mindre än S, V och MP. Med BP och TP inräknade återstod fortfarande hela 5 mandats övervikt. Vad har M egentligen att komma med 2010 som skulle vara så revolutionerande att man fullständigt krossar alla sina egna tidigare valresultat sedan 1973?
Jag och andra borgerliga väljare efterlyser lite mer sinnesnärvaro i verklighetsuppfattningen Jimmy. Man kan inte bara leva på hoppet. SD är en realitet numera och jag tycker att du bör se vilka företrädarna för SD är och vad de står för i Botkyrka innan du dömer ut några alternativ.
För du tror väl inte att partiets väljare föredrar ytterligare 4 år med sossestyre än att ni driver borgerlig politik med passivt stöd av SD utifall de skulle få vågmästarroll? En kul idé kunde ju vara att fråga dem (väljarna) – med risk för att du kanske inte kommer att gilla vad du får höra. Min egen åsikt torde i alla fall stå klar här ovan. Låter ni sossarna förstöra kommunen en vända till om ni väl får chansen att äntligen styra (med passivt stöd av SD), så är jag och i princip alla av mina bekanta i kommunen färdiga med att rösta på er och det lär bli SD för hela slanten och man lär till slut göra slag i saken det man talat om ganska länge – att flytta från Botkyrka till en mer välskött kommun med rimligare skattasats och mindre kriminalitet och bråk.
2009-11-08 kl 1:04
PS
Det bör tilläggas att Centerns mandat i Botkyrka på senare år alltid legat löst och att Tullingepartiets kärnfråga numera är en icke-fråga. Då risken är överhängande att C tappar sitt mandat igen, så går i så fall dessa röster som inte räckte ända fram förlorade.
Tullingepartiet tog även röster från S, men stödde borgerligheten, med även deras stödmandat sannolikt förlorat 2010, så ser situationen riktigt tröstlös ut för dig, resten av gänget och vi borgerliga väljare.
Då SD enligt egen utsago är ett parti i mitten som kan samarbeta både till höger och vänster, så är det lika oansvarigt som taktlöst att göra den här typen av utspel innan valet. Bättre att vara tyst, betrakta och sedan ta beslut i den eventuella situation som kan uppstå
2009-11-08 kl 2:48
”2. Pensionärerna. Vi har inte höjt några skatter för pensionärer. Däremot har vi sänkt skatten för de som går till arbetet och bidrar till välfärden. Själva systemet bygger på att vi måste ha så många som möjligt som arbetar för kunna upprätthålla en god välfärd. Alternativet är höjd skatt för alla, inklusive pensionärerna som då skulle få ännu mindre. Vilket är bäst?”
Här tycker jag att du slingrade dig ur Jens fråga. Pensionärer beskattas hårdare än löntagare. Detta är inte borgerlighetens påfund, men likväl har man nuvarande regering förvaltat detta absurda påfund. Som M-väljare i senaste valet är jag faktiskt rätt besviken på att man inte ställt detta till rätta.
Vad gäller erkännandet av folkmordet i Turkiet, så hedrar det dig och din vän att ni tagit ställning för detta. Fakta är dock att en absolut majoritet av de moderata riksdagsmännen röstade emot. Man vill inte stöta sig med muslimska väljare, som till antalet är fler än de syrianer och assyrier vi har i landet. Symptomatiskt är därför att man i just Botkyrka och Södertälje där dessa kristna grupper bor, har en positiv inställning till erkännandet.
Säkert är du uppriktig i din uppfattning om folkmordet, men man får ha viss förståelse för dem som uppfattar det hela som ganska cyniskt och politiskt beräknande.
2009-11-08 kl 12:02
Tack till er som kommenterat lite mer ”förnuftigt” och inte fyllt min inkorg med en massa svordomar, slagord och hot.
Självklart både kan och ska man resonera lugnt och förståndigt, och det finns en del saker att fundera över i det ni skrivet i era kommentarer. Men precis som statistiken visat ovan så skiljer det ”bara” 5 mandat. Det är inte ouppnåeligt. Däremot så är det mest sannolikt att om något/några mandat går till SD så cementeras sossestyret. Helt enkelt för att varken något av partierna i den idag styrande majoriteten eller något av partierna i Alliansen vill samarbeta med dem.
Bästa sättet att se till att vänstern fortsätter styra i Botkyrka är att rösta på SD. Däremot, vill man ha förändring så finns det bara ett alternativ: att lägga sin röst på Alliansen. Inom alliansen finns fyra partier med något olika profil: M, FP, KD, C.
För min del så kan jag säga såhär: jag är inte villig att gå till sängs med rasister för att gynna mig själv och få makt. Jag hoppas och tror att väljarna inser att en röst på SD är en bortkastad röst.
2009-11-08 kl 22:08
Till den missnöjda väljaren.
Moderaterna i Botkyrka är starkare än någonsin. Och det kommer vi att bevisa till bland annat dig!
2009-11-09 kl 0:40
Tack för ditt svar Jimmy. Det är mycket uppskattat att du tar dig tid och talar ed dina väljare. : )
Jag har dock några synpunkter på det du skrev:
”Tack till er som kommenterat lite mer ”förnuftigt” och inte fyllt min inkorg med en massa svordomar, slagord och hot.”
Du ser, visst är det MYCKET trevligare så? ; )
Tänk om du själv kunde låta bli att kalla SD för rasister också? De är inte rasister och inte ens namnkunniga antirasistiska forskare/akademiker och vänstervridna journalister säger längre att de är det. Jag som väljare tar givetvis reda på fakta om de olika partierna, så jag vet hur jag ska rösta. Du som politiker borde läsa på bättre om dina framtida kollegor i KF. När man som väljare får höra av att SD är rasister och andra tillmälen, så känns tanken lockande att rösta SD bara för att ge er en behövlig minnesbeta. Du gör dig själv och ditt parti en stor otjänst med den inställningen. I synnerhet vi som är lite yngre tycker inte om att bli skrivna på näsan. Dessutom om SD enligt dig är rasister och jag tycker att partiet är ett alternativ att överväga, betyder inte det då att du i princip indirekt kallar mig för rasist? Förutom det kränkande i detta, så leder det ju till funderingar varför i så fall jag och mina i så fall lika rasistiska bekanta alltid röstat M (och i mitt fall ävenC) tidigare? Varför tilltalar er politik i så fall rasister? Detta är en seriös frågeställning som i alla fall jag skulle vara besvärad av om jag var moderat företrädare och på allvar trodde att SD var rasister.
”[...]som statistiken visat ovan så skiljer det ”bara” 5 mandat. Det är inte ouppnåeligt.”
Du har (tyvärr) helt fel. M och övriga partier har i Södra Botkyrka ett valresultat som ganska väl motsvarar snittet för Allianspartierna (oaktat den inbördes skillnaden). För att ta 5 mandat till, så krävs att man i hela kommunen ökar med ca 7-8 procentenheter, vilket är extremt mycket i ett lokalval. Vinna val i Botkyrka genom att öka tillräckligt i Södra Botkyrka är alltså rena dagdrömmerierna. I synnerhet i ljuset av att Centerns enda mandat ligger löst till och massor av borgerliga röster kan komma att bli bortkastade därav.
Visst gjorde M en rejäl framryckning i valet 2006, men det mesta av detta var en ren återhämtning av tidigare förlorade röster i katastrofvalet 2002. I övrigt en del kannibaliserande mellan M och FP. Södra Botkyrka har inte en befolkningssammansättning som utgör underlag för särskilt många fler borgerliga mandat. De borgerliga väljare som slösade bort sina röster på TP 2006 kommer säkert att hitta hem, men räcker inte på långa vägar. Attpå fullt allvar hoppas på att gå fram mer än ett eller två mandat där 2010 känns naivt.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/K/kommunvalkrets/01/27/01/roster.html
I Norra Botkyrka så har C varit mandatlöst under hela 2000-talet och deras röster är därför kastade i sjön. Ca 27% har M, FP och KD. Här finns teoretiskt rum att växa, men i praktiken är det en löjlig tanke. Majoriteten här är invandrare och dessa röstar enligt all gällande statistik vänster. Om inte M som moderparti lyckas bättre, så är det en löjlig tanke att M lokalt skulle lyckas bättre. Vad skulle ni göra, ge ut valmaterial på arabiska och gå och knacka dörr i Fittja och Alby som S och V gör? Ni skrämmer även bort svenska väljare i denna del, eftersom ni vill dela kommunen och det vill så klart inte de som bor där eftersom de skulle sitta med Svarte Petter på hand efter delningen. Går den samlade borgerligheten fram ett mandat i denna del, så är det rena rama bingovinsten. S smörjer de boende i betong-gettona där med en massa bidrag, kulturstrunt och annat. Många som inte kan svenska gör till och med kopplingen socialbidrag-socialkontor-socialdemokraterna. Att M hellre vill sätta dessa i arbete är ju det enda rätta, men chansen att ni skulle vinna röster för den sakens skull är försvinnande liten.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/K/kommunvalkrets/01/27/02/roster.html
”Däremot så är det mest sannolikt att om något/några mandat går till SD så cementeras sossestyret.”
1. OM något?? Läser du alls statistik? SD fick 2,23% av riksdagsrösterna i valkretsen Botkyrka 2006 – en siffra som ger mer än väl ett mandat i lokalvalet.
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/kommun/01/27/ovriga.html
Partiet ställde dock inte upp lokalt och många SD-väljare valde därför ett annat lokalt alternativ (troligtvis BP). 2010 ställer partiet enligt egen utsago upp och till skillnad från 2006 så bedriver man denna gång en valkampanj. Trots att det inte ens är valtider ännu, har jag flera gånger fått deras tidningar och flygblad i brevlådan. Man gjorde även ett bra val i EU-valet i Botkyrka (3:e bästa resultatet i Stockholms Län), vilket är ett konkret bevis på att man är på gång. Sedan påverkar ju även partiets framryckning på nationellt plan. Givetvis kommer man att ta flera mandat. Bara genom att partiet lokalt följer trenden på riksnivå, så kommer man ta 2 mandat helt utan kampanjarbete. Då man bevisligen har bra aktivitet i kommunen numera, så är det en politiskt absurd tanke att filosofera kring att SD skulle kunna få mindre än 3 mandat. Du tycks ju ha missat en del, så ta en titt på denna statistiska sammanställning:
http://www.status.st
Du sitter och drömmer om att ni ska knappa in 5 mandat och tror samtidigt att det finns möjlighet att SD skulle bli utan. Vad du behöver Jimmy, är en politisk sekreterare som kan researcha och lägga fram material som gå att dra slutsatser av som är förankrade i verkligheten. Vi som verkligen vill se ett systemskifte i Botkyrka blir allvarligt oroade när Moderaternas gruppledare fullständigt saknar en reell verklighetsanalys inför valet 2010 – något som i allra högsta grad gör SD till ett än mer attraktivt alternativ.
2. Cemeteras det så är det för att Alliansen hellre väljer att låta sossarna sitta kvar och sabba kommunen vidare än att ni bedriver borgerlig politik med stöd av SD. Att låta politisk korrekthet gå före realpolitik i en av socialistisk politik så hårt ansatt kommun som Botkyrka (den sista Sovjetstaten) är något som de väljare som stött er i decennium efter decennium inte lär ta särskilt milt på. Ni lär få uppleva en väljarflykt utan motstycke 2014 i så fall.
Säg mig ärligt nu Jimmy – vad skulle SD som borgerligt stödhjul möjligen kunna sabotera för Botkyrka som ens avlägset är jämförbart med sossarnas vanstyre? Är det verkligen värt att sitta i evig opposition (och få missnöjda väljare) bara för att vara politiskt korrekt och kanske få en klapp på axeln av ledarskribenten i Mitt i Botkyrka?
”Bästa sättet att se till att vänstern fortsätter styra i Botkyrka är att rösta på SD.”
Helt tokig analys. SD har goda möjligheter att vinna missnöjda svenskars röster i Norra Botkyrka. Bästa (enda?) realistiska chansen till borgerligt styre och den MYCKET efterlängtade förändringen från flumsocialism till realism med återgång till satsning på kärnverksamheten är att SD tar väljare från S (vilket Mona Sahlin tydligen underlättat mycket enligt vad snacket går) och väljer att ge sitt stöd till Alliansen. På samma sätt som Ny Demokrati gjorde på sin tid.
”För min del så kan jag säga såhär: jag är inte villig att gå till sängs med rasister för att gynna mig själv och få makt.”
Det är ingen normalt funtad person som tror att du vill ha makt eller anser att du skulle vilja gynna dig själv genom att acceptera passivt stöd av SD. SÅ himla glamoröst är det väl inte att styra Botkyrka – en av landets stökigaste och fattigaste kommuner. Det är inte för din egen skull som man bör acceptera SD, utan för att du som förtroendevald har ett ansvar gentemot dina väljare att göra det som krävs för att kunna bedriva moderat politik i Botkyrka. Att låta det uttalade politiska fienden S sabba återstoden av kommunen pga politisk korrekthet är en form av väljarsvek och det är bara att titta på siffrorna från 2002 för att se att en avsevärd del av väljarna inte är partilojala i ur och skur, utan kräver något meningsfullt i utbyte mot sina röster. Det vore skillnad om SD skulle kräva att få sitta med i det samlade styret, men vad jag kunnat researcha, så har man aldrig krävt något sådant, utan bara velat få gehör i någon enstaka fråga och i alla fall bli hövligt och rättvist bemött i KF. Att angripa SD med invektiv och helt avfärda dem är en politisk dumhet som kan komma att kosta partiet en hel del, vilket i så fall bara är att beklaga.
En annan sak är att Botkyrkapartiet bara för ett antal år sedan förordade en lokalpolitik som är snarlik den SD driver idag. Följdaktligen blev Ludwigsson kalla för ”rasistkärring” i KF och någon pajas stängde vid annat tillfälle av mikrofonen när hon skulle tala. Alliansen har inte hyst några officiella betänkligheter mot att inte bara styra Botkyrka med stöd av BP, utan även låta partiet aktivt ingå i ett femklöverstyre. Så vad det hela handlar om är tydligen bara SD’s fläckiga ”varumärke” och inte så mycket politisk ideologi. Jag skulle gärna höra din motivering till varför Ludwigsson är OK men inte SD rent sakpolitiskt.
Med förhoppning om att du ska tänka över saken en gång till.
2009-11-09 kl 0:56
Till Muzaffer:
Det låter ju bra, men du tror väl inte att Moderaterna allena ska öka 5 mandat (utan att kannibalisera på övriga allianspartier till råga på allt)? M har backat i opinionsundersökningarna sedan valet 2006 och kan man ens tangera det förra valets resultat har man gjort bra ifrån sig. Går man framåt är det historiskt. I Botkyrka har Allianspartierna 24 mandat. Dessa måste alltså kollektivt öka hela 21% för att få de 29 mandat man behöver för att regera med stöd av BP och TP. Det skulle i så fall inte vara historiskt, utan rentav legendariskt. Men då risken är överhängande att både C och TP kommer att tappa sina mandat, så kan det komma att krävas hela 7 mandat för att säkra styret. Då snackar vi ren science fiction.
Du som själv är invandrare (turk av namnet att döma) borde kanske ta kontakt med SD i Botkyrka och själv ta reda på var de står. Invandrare är ofta oräddare, medan svenska politiker oroar sig en massa för att passa in. Du skulle kunna göra ditt parti en stor tjänst.
2009-11-17 kl 23:12
Du verkar ha koll på mig, Kul!
.
Ska ta det kort och bara säga : Du får väl sen när tiden är inne! Och ett tips till dig opinionsundersökningarna ska man inte ens tänka på före en 2010.
2009-11-30 kl 18:04
Ni är ju rätts så tröga att inte fatta problemen i Sverige. Men jag tror att ni gör det, enligt min uppfattning tror jag bara att det är SD som vågar stå upp för deras åsikter.
2009-12-08 kl 14:52
Solle: du visar ju tydligt var det felar någonstans. Främlingsfientlighet är i mångt och mycket en kunskaps-, upplysnings- och utbildningsfråga och av ditt inlägg att döma hade du nog inte så bra betyg i skolan. Och svaret är ”ja”. Det är nog bara SD som står upp för sina åsikter.
2009-12-10 kl 15:59
http://tuffsandin.blogspot.com/2007/04/anders-carlberg-sverigedemokraterna.html